fredag 14. mai 2010

17. mai er vi så glad i


Vi er mange som har gått i barnetog med flagg og finstasen på og sunget av full hals:

17. mai
er jeg så glad i,
moro jeg har fra morgen til kveld!
Da er det så du
om vi er små du,
er vi med likevel.
Jeg roper hurra dagen så lang,
synger for Norge mangen en sang.
Og jeg, jeg kan du
elske mitt land du,
det skal du se en gang.


Dette er en av Margrethe Munthes (1860-1931) sanger, og den tåler godt tidens tann. Men jeg lurer på om den brukes noe særlig blant barna i dag? I år er det 150 år siden Margrethe Munthe ble født. Det var til og med i mai, så da kunne vi jo gjøre litt ekstra stas på henne med å synge denne sangen på Norges nasjonaldag.
Elin

1 kommentar:

  1. Eller som junior på snart 7 år sang: "Ja, vi elsker dette landet som det stiger frem. Urettferdig over vannet..."

    Hilsen mor

    SvarSlett