fredag 26. mars 2010

Påskemorgen slukker sorgen


Julesanger finnes i store mengder. Alle skal gi ut plate til jul, og innimellom kommer det også nye sanger inn i julerepertoaret. Men påskesanger…

Påskesalmer finnes det mengder av, det skulle bare mangle. Påska er trass i alt kristendommens viktigste feiring, men sekulære påskesanger er mangelvare.

Jeg gjorde et søk i visearkivets viseregister, men bortsett fra salmene var resultatet magert. Den første jeg fant var av Astow Ericson. Den hadde jeg forventninger til, for dette er jo mannen som laget ”Julekveld i skogen”, en av våre store ”julehits”, men det viste seg å være en melankolsk tekst om hjemmepåsken. Og denne melankolien dominerer i mange av sangene. Øystein Sunde har jo skrevet en festlig harselas under tittelen "Påsketur", men jeg savner glade sanger om skiturer i et sollys som er mer intenst enn noen annen tid på året, og gjerne også om vårgleden over krokus og snøklokker.

Julenissen står jo mye sterkere i norsk tradisjon enn påskeharen, men sannelig fant jeg en sang om han. Forøvrig den eneste sangen som kan minne om de lystige julesangene. Sangen om påskeharen var diktet av Gudny Hagen, med melodi av Freddy Hoel Nilsen og var utgitt i et sanghefte Huset med det rare i fra 1993.
Velle

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar