|
Foto: Knut Utler |
I dag er det den siste arbeidsdagen til Øyvind Norheim,
en av våre beste kollegaer ved Nasjonalbiblioteket. For oss har Øyvind «alltid»
vært der, en person vi visste vi kunne spørre om mangt og meget og alltid få
utfyllende svar fra. Og innimellom har han kommet stikkende med et hefte, en
note eller en tekst som bidrag til arkivet, for ikke å snakke om den spennende
og brokete samlingen vi fikk av bøker nylig, omtalt tidligere her i bloggen. Han
har samlet sangbøker og hefter i mange år, og klart å finne fram til mye
sjeldent og spesielt, og noen har altså havnet i hyllene til Norsk visearkiv og
beriket samlingen vår.
Øyvind Norheim ble ansatt i Norsk musikksamling i 1979,
den gang samlingen var en del av Universitetsbiblioteket. Med andre ord har utøvere,
forskere, lærere, journalister og generelt musikkinteresserte hatt glede og
nytte av hans kunnskap og serviceinnstilling i over 30 år!
Hele hans arbeid har vært preget av grundighet. I
samarbeid med Kirsti Grinde har han laget den første verkfortegnelsen over
Edvard Griegs produksjon, et arbeid som ble hedret med en tysk pris; «Best
Edition» i klassen for vitenskapelige verk.
I forbindelse med 200-års jubileum for Ludvig Mathias
Lindeman i 2012, gikk visearkivets Astrid Nora Ressem og Øyvind Norheim sammen
om å skrive en artikkel om Draumkvedet. Resultatet av det samarbeidet kan leses
her.
Vi har ofte hjulpet hverandre med å finne viser og
bakgrunnsinformasjon om viser. Og i vår hadde vi noen runder på «Kom mai, du
skjønne milde». Jakten på bakgrunnsstoff endte opp med at Øyvind skrev en
fyldig tekst som avdekker historikk som tidligere
har vært ukjent. Artikkelen ligger nå på Norsk visearkivs hjemmeside.
Vi ønsker ham gode dager som pensjonist og håper på
videre samarbeid!
Visearkivarene
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar