mandag 2. juli 2012

Den fordømrade sommer'n

Sommeren skal jo være lettkledd og solrik, og det illustreres på ei singelplate i vårt rikholdige arkiv. Her poserer en ung Lars Klevstrand på plata Sommersinglett. Plata er utgitt av plateselskapet MAI i 1981, og Lars Klevstrand synger sammen med visegruppa Stiftelsen, Kjetil Skaslien på trekkspill, Carl Morten Iversen på bass og Svein Erik Gaardvik på trommer. Samarbeidet med Kjetil Skaslien har forresten Lars fortsatt med i visegruppa Gatesangerne.

Sommerens plager og denne visa har vi skrevet om før i bloggen, og nevnte der denne norske versjonen, som er oversatt av Oskar Steingrimsen.

B-sida er "Køl på med musikk", skrevet av Hasse Alfredsson og Tage Danielsson til revyen Under dubbelgöken, som gikk som lunsj-forestilling på Berns i Stockholm 1979-1980. Originaltittelen er "Fläska på med musik". Den norske oversettelsen er gjort av Lillebjørn Nilsen.

Elin

2 kommentarer:

  1. Har ikke vsst at Lars Klevstrand har spilt denne inn på norsk, og aner ikke hvordan den teksten er, men for mange år siden lagde jeg også en norsk tekst til denne sangen.

    "Nå er den forbanna sommer’n her, en ubeskrivelig plage.
    Møkkete, svett og sløv og tverr, tortureres jeg av sol.
    At sommer’n kan være så populær, er no’ jeg må beklage.
    Jeg puster og peser med stort besvær, blant måker og fiol.

    Vannet er drittbrunt og iskaldt. Løvetann vokser det overalt.
    Lufta den stinker av tjære, hva mer kan Karl-Anton begjære.
    Når jeg går i hagen og sliter, plages jeg av småkryp som biter.
    Spyfluer, humler og klegger og maur og sinte veps.

    Tørsten er jævelig, ølet dødt, og maten står og surner.
    Sommer’n som dikter’n har skrytt av støtt, kan gjerne bli til høst.
    Bleikfeite kjerringer på hver strand, er gneldrete og sure
    På unger som søler og kaster sand og hyler etter trøst.

    Faen som jeg plages og brennes, huden er rødbrent – det kjennes
    Svien er verst bakpå ryggen, når sola går bort kommer myggen.
    Når jeg ligger i sola og lurer, vekkes jeg av torden og skurer.
    Drømmen vi drømte om sommer’n i vinter, var alt for falsk."

    Eirik

    SvarSlett
  2. Man kan høre den denne episoden av "Ta pulsen på by'n"
    i NRK arkivet:

    https://tv.nrk.no/serie/ta-pulsen-paa-by-n/1981/FUHA02001081/avspiller

    SvarSlett