mandag 14. januar 2013

Kvinner i uniform



Jeg fant et gammelt postkort med en visetekst. Visa heter "Den kvindelige konduktør" og har som melodiangivelse: Ingeborg. Verken årstall eller forfatter er oppgitt, men språk og bilde tyder nok på tidlig 1900-tall.
Yrkeskvinner var noe spesielt på den tida, og særlig kvinner i uniform i typiske mannsyrker. En "Coupé-Cicerone" (reiseguide) for Gjøvikbanen fra 1907 nevner f.eks. som en severdighet på Åneby stasjon: "Kvinnelig stasjonsmester i full uniform".
Og her er hyllesten til konduktøren på trikken:

De har vel ikke sett os før
Den kvindelige konduktør
Med snorer baade her og der
I fine, nye, fjonge klær
Har De faaet et lidet smil,
De kjører aldrig mer i bil,
Men tar med sporet stadig væk
Og kjører byen rundt i træk
Konduktøren gjør furore
omkring paa "Spore"
Hun alt er alles yndling
Konduktøren bare nikker,
saa stø og sikker,
Paa linje seks.

En herre kom ind paa min trik,
Han sendte mig et kjærlig blik.
Men jeg bare sa ifra
Kurtise vil jeg ikke ha
men han baade bad og svor:
Jeg maatte tro ham paa hans ord
Og før jeg kunde hindre de'
laa han foran mig paa knæ
Konduktør du maa mig høre
ak, lad os kjøre,
for hele livet sammen
Konduktør, ak stil min smerte
Skjænk mig dit hjerte
Paa linje seks.

Elin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar