torsdag 5. mai 2011

5. mai - Verdens bokdag


I 1995 bestemte UNESCO at 23. april skal være Verdens bokdag. Siden dette i år falt sammen med påsken, ble datoen flyttet til 5. mai. Les mer her. I Barcelona feirer man dagen med en folkefest og gir ei rose og ei bok til den man er glad i.

Hvis vi skal leite etter viser om bøker, finner vi flere religiøse, bl.a. "Ingen bok er meg så kjær som min moders bibel er". Men han som oppfant boktrykkerkunsten fortjener jo også en sang!
Den mest kjente visa om Gutenberg er selvsagt Egners vise, som begynner slik:

Gamle Johan Gutenberg
han var så klok en mann,
og det er nesten ingen
som er blitt så kjent som han!
Og sannelig er Gutenberg
en mann man huske bør;
han oppfant trykkekunsten
i fjortenhundreogførr.

(Trykt i Den gule store viseboka).

Så da visste vi det, om vi skulle ha glemt årtallet!

Ole Paus har også skrevet ei vise om Gutenberg. Her sitter Johann i himmelen og tenker på hva han har utrettet, og han er ikke så sikker på om det bare er bra. Visa slutter slik:

Jeg ville at hvert ord
skulle lyse som en fakkel,
men fakler brenner fort.
Og det hender jeg sier til min mester:
"Herregud, hva har jeg gjort?"

(Trykt i Ole Paus: Hjemmevant utenfor).

God bokdag!
Elin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar