fredag 12. februar 2010

Strengespil 1

Arkivet er fullt av ubesvarte spørsmål. Og det dukker stadig opp ting jeg gjerne skulle visst mer om. Her en dag trakk jeg fram ei lita grønn bok som jeg ikke har lagt merke til tidligere: Strengespil. Udvalgte sange udsatte for guitar og zither af Anna Skinstad-Fog (Kristiania 1917, fjerde opplag).




Den ligner på andre religiøse sangbøker fra samme periode, men et unntak gjorde at jeg ble ekstra interessert: alle sangtekstene hadde besifring! Og fremst i boka er det gitartabulatorer og en liten gitarskole med spesiell vekt på takten. Videre følger ”Takt for zither” og undervisning av stemming for harpeleik og andre zithertyper. Besifring er vanlig i sangbøker fra 1970-tallet og framover, men i eldre utgivelser var det vanligst med enkel melodilinje eller at melodien var arrangert for flerstemt sang eller piano. Vi vet at gitar og zither (skrives også siter) var mye brukt, men jeg har ikke sett spor av dem på denne måten i våre eldre sangbøker tidligere.



Jeg har lenge tenkt at det hadde vært morsomt å finne ut mer om bruken av gitar i den såkalte folkelige kulturen fra midten av 1800-tallet og utover på 1900-tallet. Og her dukket det opp en trigger. Jeg slår opp i Cappelens musikkleksikon (1979) på Gitar:

"I Europa fikk gitaren sitt virkelige gjennombrudd som populærmusikkinstrument da den i midten av forrige århundre begynte å bli brukt innen vekkelses-, avholds- og arbeiderbevegelsene. Like avansert som den spilleteknikk som noen tiår tidligere var blitt praktisert av de feirede virtuoser på instrumentet, like lette var det akkordiske viseakkompagnementet med vekselbass mellom kvint og grunntone som nå ble brukt. Gitaren var dessuten et relativt billig og praktisk instrument som var lett å transportere mellom møtene i bedehus og på arbeidsplasser. Parallelt med gitarens store utbredelse oppstod det snart et rikt repertoar av viser, skillingstrykk, kampsanger, arbeidersanger og åndelige viser. Dette fulgte med de store emigrasjonsbølgene til USA, og musikken utviklet seg der sammen med ulike folkemusikalske elementer fra alle kanter av Europa innen den retning som kalles euro-amerikansk folkemusikk." (s. 97) 

OK. Dette var en liten start. Den kan lede mange veier, også her i denne bloggen. Jeg vil følge opp, og jeg håper at det er noen lesere der ute som etter hvert henger seg på. Jeg er sikker på at det er mange som kan mye om temaene gitar, sang i bedehus og tidlig populærmusikk.
Astrid

4 kommentarer:

  1. Strengespil er et artig funn! Bruken av gitar i Norge ble kanskje spesielt merkbart i det offentlige liv etter 1888, året da Frelsesarmeen etablerte sin virksomhet i Norge. Såvidt meg bekjent, dreide armeens musikk seg fra starten av (1865) både om bruk av messingblåsere og strengeinstrumenter. Det eksisterer et artig reisebrev fra Drammen (enten fra 1890-årene eller 1900-10) forfattet av ingen ringere enn Gustav Mahler. I brevet skildrer han Drammen som en meget vakker by, og beskriver visstnok en båttur der hvor et gitarorkester fra Frelsesarmeen var særdeles nærværende. Mahler mente de hadde sunget en vise hvor 'Portugal' ble nevnt. Det var lenge en gåte hvilken sang dette skulle ha vært, men den ble løst ved å fintråle Frelsesarmeens sangbok! Her fant man en sang hvor et utsnitt av teksten er '... port og all ...', antagelig med henvisning til himmelrikets port). Frelsesarmeens sangbok er kommet i temmelig mange bearbeidete opplag. Kanskje tidlige utgaver av disse bidra til å klargjøre hvem som var først ute med besifring?

    SvarSlett
  2. Takk for en interessant og morsom kommentar! Jeg tror også at Frelsesarmeen har hatt stor betydning for gitarens rolle, ikke bare i religiøs sang og musikk, men også i populærmusikken. Jeg er ikke på arkivet nå, men skal ta en ekstra titt i våre utgaver av Frelsesarmeens sangbok når jeg er tilbake. Slik jeg husker dem, er de rene tekstsamlinger eller melodutgaver arrangert for piano/orgel.
    Det hadde vært interessant å lese Mahlers beskrivelse av båtturen og orkesteret! Er det publisert?
    Astrid

    SvarSlett
  3. Artig å sjå at andre også har kome over boka "Strengespil". Eg kom for nokre dagar over boka på ein bruktbutikk og kjøpte boka. Det er eit svart eksemplar av 7. opplag frå 1928 (som her er kome opp i eit opplag på 32 000) eg har fått tak i. Eg syntest det var særleg interessant at det var besifringar tilpassa harpeleik i denne boka. Eg har nemleg kjøpt meg og spelar litt på dette instrumentet sjølv.

    Eg finn ikkje noko om Anna Fog eller denne boka i "Kristen sang og musikk". Men er det råd å finna ut om det eksisterer ei samling av notar til desse songane nokon stad? Nokre av dei som er med her, er jo kjende "bedehussongar" i dag, men mange av dei er i dag lite kjende. Er det råd å finna ut noko om når fyrsteopplaget kom?

    SvarSlett
    Svar
    1. Første opplag av "Strengespil" kom i 1910. Jeg kjenner ikke til om det er noen egen samling av noter til disse sangene, men enkelte av dem kan sikkert finnes i religiøse sangbøker og på lydopptak. Litt mer detektivarbeid må nok til.
      Astrid

      Slett